Brevandring i Jostedalen og Breheimen
Tross dårlig meldt
vær, dro klassen likevel ut på tur med
breundervisning i vente. Vi pakket sekkene med godt og varmt tøy, utstyr til å vandre
på bre og helst litt ekstra godteri når man skulle trenge litt ekstra energi. Under
denne turen var målet å få kjennskap til alpine farer knyttet til brelandskap,
bevegelsesteknikk på stegjern, brevandring i taulag og kameratredning. Siden kameratredning er en særdeles viktig kunnskap når man ferdes på bre vil jeg ta for meg 1:2 hjelpetalje som man bruker ved improvisert redning. Før jeg skriver om 1:2 hjelpetaljen vil jeg notere ned utstyr som Haslene (2008) mener er viktig å ha med seg når man skal på bre.
Foto: Haslene (2008) |
- Hjem
- Fem karabinere, en låsbar
- Sele (kroppssele eller sitte- og brystsele)
- En 120 cm slynge
- To klemknuteslynger
- En 60 cm slynge
- En isskrue
- Et snøanker
- Isøks
- Stegjern
- Innbindingstau
Det er enda en fin dag på breen, solen stråler og nysnøen fra i natt
har lagt et jomfruelig hvitt teppe over den gamle snøen. Det er fremdeles sensommer
nede i dalen, men her oppe begynner nedbøren nattestid å komme som snø.
Førstemann speider etter sprekkene, prøver å legge taulaget inn i så rett
vinkel som mulig. Det var lettere i går, før nysnøen kom, å se hvor sprekkene
gikk. Vi følger terrenget med øynene, ser bakover på hvordan breen bukter seg
nedover, hvor tverrsprekkene går. Vi nærmer oss toppen av brearmen, vi synes og
se at det knekker og flater ut litt lengre oppe. Så rykker det brått i tauet,
andre mann blir dratt fremover, tredjemann har stramt tau og fjerdemann merker
knapt draget. Men hvor ble det av førstemann?
(Haslene, 2008, s. 138)
I situasjonen nevnt
over er det lett å begynne å stresse og det kan gå utover utføringsevnen man
har til å gjennomføre kameratredning. Det er derfor viktig å øve på kameratredning
slik at når uhell eventuelt oppstår så er det forhåpentligvis lettere å huske hva man skal
gjøre (Haslene, 2008). I løpet av breundervisningen klassen gjennomgikk, fikk vi kjennskap til
og utførte slike kameratredninger på hverandre i så sikre omgivelser som mulig. Siden det var regn, sludd og snø mens vi øvde på dette var det ekstra utfordrende å holde tungen rett i munn, likevel gjennomførte vi oppgavene vi fikk tildelt i taulaget. Videre skal jeg forsøke å forklare hvordan man setter opp 1:2 hjelpetaljen, eller låseroll som den også blir kalt, som kan
bli brukt til å heise opp en person som har falt ned i en eller annen form for
sprekk i en bre.
Foto: Haslene, (2008) |
Du må først etablere et eget sikringspunkt litt til siden for den første. Fest redningtauet med en åttetalsknute inn i sikringspunktet med en skrukarabin. Tauet går ned til personen og festes i innbindingstauet eller sentralløkka i sitteselen med en skrukarabin, for så å gå opp igjen til resten av taulaget (Haslene, 2008). Den delen av redningtauet som man skal dra i skal gå igjennom en klemknute som er festet til sikringspunktet igjen (Haslene, 2008). Dette er for å forsikre om at det tauet som man skal dra inn ikke har mulighet for å gå ned igjen, men også for å hindre sjokkbelastning dersom man glipper tauet (Haslene, 2008). Utenom andre personen i taulaget, som må sørge for at tauet i taulaget blir dratt inn igjennom klemknuten, kan resten av taulaget fra nå av begynne å dra inn redningtauet og få personen opp. Du må nok også passe på at tauet som blir dratt i har fri bane igjennom klemknuten slik at det ikke stopper opp.
På snødekt bre vil tauene som går ned i sprekken skjære seg inn i snøen og det vil bli tungt å dra når personen kommer opp mot kanten av sprekken. Her kan det være lurt å leggen en sekk som er sikret i et sikringspunkt med en slynge, slik at tauet ikke skjærer seg lengre inn i snøen og at det blir vanskeligere å få den falne over snøleppen (Haslene, 2008). Som Haslene (2008, s.146) beskriver det som at siden "festepunktene er nært bakken er det en tendens til at den falne kommer som en hvalross langs bakken i sluttfasen". I tillegg når det er en del snø på breen vil ikke is skruene holde lenger så man må benytte seg av snøanker eller improvisere med å grave ned ski, isøks, staver og det man har tilgjengelig for å konstruere et solid anker (Haslene, 2008).
Dette var en veldig
rask gjennomgåelse av en håndfull forskjellige metoder å gjennomføre kameratredning
på og er på ingen måte fullstendig i forhold til kunnskap man bør kunne for å
vandre på bre. Som nevnt er dette noe som er viktig å øve inn fysisk i kontrollerte omgivelser, og ikke bare belage seg på teori fra en bok eller fra dette blogginnlegget.
Video fra ekskursjonen:
Kildereferanse:
Haslene, S. (2008). Breboka. Håndbok i brevandring. Oslo: DNT Fjellsport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar